Szamártár – kiállítás a Gútay Galériában

Az emberiség történetének alakulását is befolyásoló háziasított nagyemlősök sorában a szamár leginkább a szürke hétköznapok háziállata volt. A házi szamár a kereskedők, földművesek, kézművesek teherhordó állata volt, s ez a jellegzetes feladata mintegy hatezer éves történetében napjainkig megmaradt. Gyakran találkozhatunk szamárral a görög és a római mitológiában (Dionüszosz a termékenység, a szőlő és a bor istenének hátas állata volt).

 

 

A szamár számos helyen szerepel a Bibliában, egészen pontosan százhuszonhétszer. Jézus szamara az alázat, a békés szándék, az önkéntes szegénység jelképe. A fehér szamár Kínában a halhatatlanok hátasa. A szamár egészen a XX. századig megbecsült gazdasági állat volt, azonban társadalmi szempontból épp az ellenkezőjét tapasztalhatjuk. Európa nagy részén a tudatlansággal, butasággal és együgyűséggel azonosították nevét.

Az emberiség történetének alakulását is befolyásoló háziasított nagyemlősök sorában a szamár leginkább a szürke hétköznapok háziállata volt. A házi szamár a kereskedők, földművesek, kézművesek teherhordó állata volt, s ez a jellegzetes feladata mintegy hatezer éves történetében napjainkig megmaradt. Gyakran találkozhatunk szamárral a görög és a római mitológiában (Dionüszosz a termékenység, a szőlő és a bor istenének hátas állata volt).

A szamár számos helyen szerepel a Bibliában, egészen pontosan százhuszonhétszer. Jézus szamara az alázat, a békés szándék, az önkéntes szegénység jelképe. A fehér szamár Kínában a halhatatlanok hátasa. A szamár egészen a XX. századig megbecsült gazdasági állat volt, azonban társadalmi szempontból épp az ellenkezőjét tapasztalhatjuk. Európa nagy részén a tudatlansággal, butasággal és együgyűséggel azonosították nevét. Két évtizedes kutatómunkám és személyes tapasztalataim arra ösztönöztek, hogy a művészet segítségével megpróbáljam rehabilitálni a szamarat. 2003 szeptemberében 24 magyar művészt kértem fel (festők, szobrászok, grafikusok), hogy e tárgyú alkotásaikkal segítsék az Első Magyarországi Szamártár megalakulását.

2003 decemberére elkészült Az Úr Lova című irodalmi és képzőművészeti antológia. A kiadványban írók, költők (Fekete István, Ady Endre, Körmendi Lajos…) és jeles képzőművészek (Gyulai Líviusz, Somogyi Győző, ef. Zámbó István, Győrfi Lajos, Ferenczy Zsolt, Lévai Ádám, Kelemen Benő, Benjamin, Ölveczky Gábor, Jörgen-Meyer Larsen, fe Lugossy László, …) alkotásain keresztül ismerhetjük meg egyik legsokszínűbb állatunkat. A gyűjtemény 2004-ben országos kiállítás-sorozatra indult, a sorozat állomásai: - Püspökladány ,Komárom ,Budapest, Pápa, Tata, Siófok,Mosonmagyaróvár, Nyíregyháza, Szentendre (Skanzen) , Salgótarján , Békéscsaba, Karcag,Berekfürdő Berettyóújfalu, Sárrétudvari, Nagyrábé, Törökbálint, Bucs /Szlovákia/ ,Hetény, Sárospatak , Pécs (Európa Kulturális Fővárosa 2010 ), Erdőbénye, Tatabánya A kiállítás sorozat sikerének titka talán az, hogy szembesít bennünket embereket saját sztereotípiáinkkal és előítéleteinkkel. Idővel az alkotások száma gyarapodott, érkeztek Dániából, Mongóliából és Lengyelországból is. Jelenleg 75 képzőművészeti alkotást tartalmaz a gyűjtemény. Sárospatakon, a kiállítás-sorozat 25. állomásán ünnepelte 5. születésnapját a Szamártár.

A jubileumi kiállítás „A Szent és a Profán” címmel a sárospataki Szent Erzsébet Házban és az Új-Bástya Galériában került megrendezésre.

A 10. születésnapot 2013 novemberében a tatabányai Vértes Agórájában ünnepelte a tárlat. A Szamártár Magyarország elismert művészeinek munkáit tartalmazza. A művészek között számos állami és szakmai díjjal kitüntetett alkotó szerepel/ Kossuth, Munkácsy, Barcsai díj, Magyar örökség díj……../. Néhány alkotó: Gyulai Líviusz 1971: II. Firenzei Grafikai Biennálé aranyérme, 1972: IBA-aranyérem, Lipcse, 1973: Munkácsy Mihály-díj, 1978: Arany Nofretete-díj, kairói filmfesztivál, 1978: Ezüst Galamb-díj, lipcsei rövidfilmfesztivál, 1980: IBA-ezüstérem, Lipcse, 1989: Érdemes művész, 2004: Kossuth-díj, 2005, Prima díj Somogyi Győző 1988: Munkácsy-díj, 1992: Magyar Művészetért-díj, 1994: Mednyánszky László-díj, 1997: kiváló művész. ef. Zámbó István 2000: Érdemes művész, 2006: Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, 2010: Munkácsy Mihály-díj. Győrfi Lajos 1989: Holló László-díj, 1994: Pro Urbe Püspökladány, 1995: Mednyánszky-díj, 2001: Magyar Művészetért, 2004: Magyar Köztársasági Ezüst érdemkereszt, 2010 Magyar örökség díj. Ferenczy Zsolt 2000: Glatz Oszkár-díj, 1999: Amadeus-ösztöndíj, 2006: FKSE díj, XXIII. Miskolci Grafikai Biennale, 2006: Barcsay-díj. Lévai Ádám 1992: Barcsay Jenő-díj (II.), 1993: Barcsay Jenő-díj (I.), 1993 és 1996: Nyergesi János-ösztöndíj, 1994: Diplomakiállítás nívódíja, 1998: IX. Országos Rajzbiennálén a Magyar Grafikáért díj. Az évek alatt a gyűjtemény kiszélesedett, és határon túlról is csatlakoztak művészek, hogy megmutassák a szamár saját kultúrájukban betöltött szerepét, néhány név a teljesség igénye nélkül: Jörgen-Meyer Larsen (Dánia) , Purevjav Batmyagmar (Mongólia), Ábel Kónya (Lengyelország) , Németh Árpád, Győrfi András, Pintér Attila, Szarka Fedor Guido, Szamódi Zsolt Olaf, Matyus Dóra, Varga Benedek,