A koronavírus információs vonal telefonszáma: (06-80) 277-455; (06-80) 277-456

Múzeumpedagógia az olvasásnépszerűsítés szolgálatában

A Kuny Domokos Megyei Múzeum Könyvtárának olvasásnépszerűsítő foglalkozását tartották meg novemberben, a tatai Várban. A szám szerint tizedik, s egyben utolsó alkalommal zárult le az a múzeumpedagógiai programsorozat, amit a könyvtár TÁMOP pályázatának jóvoltából valósítottak meg.

Ez úttal is három iskola négy osztályát látták vendégül, a tatai KEMÖ Általános Iskola és Diákotthonából, a Kőkúti Általános Iskola Fazekas utcai tagintézményéből és a tatabányai Árpád Gimnáziumból érkeztek a fiatalok.

A foglalkozások tartalmukban eltérőek voltak, mert kialakításuknál figyelembe vették az osztályok különböző életkorát, az aktuális tanórák tartalmát, valamint az érdeklődési kört is. A Kuny Domokos Múzeum foglalkozásainak egyik előnye, hogy képes igazodni a kívánságokhoz, a kollegák igyekeznek úgy újat mutatni, hogy közben megfeleljenek a pedagógusok szempontjainak és a diákok is jól érezzék magukat.

A mostani, novemberi foglalkozáson voltak, akik az ólomüvegfestéssel ismerkedtek meg. Saját maguk festettek meg egy-egy szép motívumot, amit el is vihettek haza, emlékül. Közben kicsit közelebbről megismerkedhettek a restaurátorok munkájával is, hallhattak a múltunkból származó tárgyak megőrzésének fontosságáról. A diákok megnézték a vár kiállításait is, miközben érdekességeket halhattak például Tata város egykor jelentős lovas életéről, vagy a főurak vadászatairól, szórakozásaikról.

Egy másik csoport az álarcokról hallhatott előadást. Megtudhatták, milyeneket és miért használtak a történelem során. Hallhattak a halotti maszkokról éppúgy, mint a szórakozások, mulatságok alkalmával viseltekről, mint például a reneszánsz korban kedvelt madarat mintázó álarcról. Szó esett a régi viseletekről és azok anyagairól, díszítéseiről is. Az érdekességek hallgatása közben papírmasé maszkokat készíthettek a gyerekek, amiket elvihettek magukkal.

A következő csoport a honfoglalás korszakáról tudhattak meg érdekességeket, miközben a kézügyességüket fémdomborítással, tarsolylemez készítéssel próbálhatták ki. A negyedik csoport tagjai pedig kedves kis gyerekversekkel, mondókákkal ismerkedtek meg. Beszélgettek a különböző rímekről és közösen igyekeztek megfejteni egy-egy találós kérdés vagy vers tartalmát, mondanivalóját.

A sok különböző, szóban elhangzó új ismeret és a helyszínen végzett gyakorlatok, technikák megismerésével együttesen igyekeztek a foglalkozáson felkelteni a diákok érdeklődését. Mindenki találkozhatott valami olyan tartalommal, amit közel érezhet magához, amit érdemesnek tarthat arra, hogy utána olvasson, esetleg el is sajátítson a jövőben. Minden témához kaptak a gyerekek irodalmi ajánlást is, sőt, a legtöbb esetben kézbe is vehették ezeket a könyveket, átlapozhatták őket. A foglalkozások nem titkolt célja, hogy a diákok könnyed, szórakoztató formában találkozzanak új, érdekes ismeretekkel, amiken keresztül az olvasás világa felé és a könyvek szeretete felé lehet terelni őket.