A koronavírus információs vonal telefonszáma: (06-80) 277-455; (06-80) 277-456

Marketing Terv

Marketing Terv

BEVEZETŐ A TIP honlapjáról: Tata fordulatokban gazdag történelmét visszatükrözik pompás műemlékei.
Nagy kiterjedésű tavai és közkedvelt strandfürdője a vízisportok és a horgászat kedvelőinek, árnyas parkjai a természet szerelmeseinek kínálnak kikapcsolódási lehetőséget. Minden évszakban vonzó, de legizgalmasabb nyáron: ekkor színpompás kulturális fesztiváloktól, szabadtéri koncertektől, rangos sportrendezvényektől hangos a város. Az idelátogatókat színvonalas szállodák, kempingek, éttermek, kávéházak várják. Tata 24 ezer lélekszámú barokk kisváros, a Bécs-Budapest autópálya mentén fekszik. A kedvező természeti adottságok ősidők óta lakottá tették környékét. Gazdag történelmi múltjának kiemelkedő alakjai a Tata jelképévé vált tóparti várat építtető reneszánsz uralkodók, valamint a várost a XVIII. században birtokba vevő grófi család, az Eszterházyak, akiknek Tata mai barokk arculatának kialakítása köszönhető. A XIX. század végére és a XX. század elejére a város a budapestiek kedvelt pihenő-nyaraló helyévé vált. Ez a korszak jelentős ipari fejlődést is hozott a városba. Századunkban a város szerkezete a kor igényeit követve átalakult és mára a környék legvonzóbb településévé vált. Tata Város Önkormányzata és a Tatai Ipari és Logisztikai Park Kft. – a település történelmi hagyományait követve – nyitott minden, a kor színvonalán álló, pozitív kezdeményezés befogadására és aktív szerepet vállal abban, hogy az érdeklődők megismerhessék és kiaknázhassák a városban rejlő lehetőségeket. Párhuzamosság az ipari parkok indulása és a mai helyzet között A ipari parkok Magyarországon a 90-es évek elején indultak fejlődésnek, kezdetben elsősorban a Dunántúlon. Ausztria közelsége, Budapest vonzása, a képzett munkaerő és az autópálya megléte vált a befektetők számára a legfontosabb követelménnyé. Volt azonban egy igen határozott igény is: ipari munkásságnak a megléte meghatározó volt a döntéshozók számára. Azok a városok fejlődtek ekkor legjobban ahol a legtöbb iparban dolgozó veszítette el a rendszerváltás során a munkahelyét. Amilyen mértékben fejlődött az autópálya, olyan módon nyílt lehetőség a befektetők számára Magyarország keleti területeinek ipari befektetési területként történő kialakítására. Ezt lehet látni azokból az ipari befektetési irányokból, melyek 2000-től kezdődően szinte kivétel nélkül az autópályák mellé települtek és az M5-ös, M3-as autópályák építését követve haladtak déli és keleti irányba. A gazdasági válság ismét a Dunántúlra tereli a figyelmet: az iparosítás miatt a leginkább ez a térség mutat már a válság kezdetén is jelentős változást a foglalkoztatás terén, innen bocsátották el az elmúlt három hónapban a legtöbb munkavállalót (pl.: Suzuki, Nokia, Audi) Tata közvetlenül csak kis mértékben érintett a mai napig (Cserépgyár), közvetetten viszont lehet, hogy erőteljesebben fog érződni a válság a ma még ingázó 3 ezer ember esetleges elbocsátásakor. Tatán az ipari park célja ma tehát a munkahelyteremtés, más fontos cél nem is lehet. A 4. pont a befektetői kutatást segíti azzal, hogy a közösen meghatározott prioritás alapján a városban szívesen látott befektetői csoportot célozza meg.

1., Az ipari park jellege, funkciója, leírása A tatai ipari park típusa: zöldmezős, a város infrastruktúrájára telepített, ipari park. Ennek lényege, hogy az ipari park jelentős ipari hagyománnyal is rendelkező városba települ és felhasználja mindazon adottságokat, amelyeket a környezet nyújt. A város, az ipari park közvetlen szomszédsága, több olyan közmű- oktatási- és egyéb jellegű létesítménnyel rendelkezik, amelyek szükségesek az ipari park működéséhez és hatékonyan beilleszthetők az ipari park termelési rendszerébe. Szak- és Szakközépiskolák száma Tatán: 2 (gépészeti, mezőgazdaság is élelmiszeripari)

Gimnáziumok száma Tatán: 3

	Közeli főiskolák és egyetemek:
	- Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
	- Széchenyi István Egyetem (gépészeti és mérnök szakkal) Győr (50 km)
	- Gábor Dénes Főiskola Informatikai Szak Konzultáció központ, Tatabánya
A tervezett ipari park funkciója: tudományos-innovációs, a szükséges szolgáltatásokkal ellátva. 
A fejleszteni kívánó hazai és külföldi vállalkozó szívesen fektet be olyan területen, amely kialakított infrastruktúrával, menedzsmenttel, flexibilis ügyintézéssel és komplex szolgáltatással rendelkezik.
A park azonban a befektetők számára nemcsak azért jelent nagy vonzerőt, mert a beruházás előkészített, hanem a szolgáltatások és a kedvezmények miatt is.

2., Az ipari park létesítésének általános szempontjai Az ipari parkokban a befektető korszerű létesítményeket építhet, elkészült csarnokot vásárolhat vagy bérelhet. Utóbbi két befektetési forma azért közkedvelt a hazai és külföldi befektetői körben, mert a befogadó ipari park által meghatározott előírásokat /építészeti, építési, környezetvédelmi, engedélyezési, stb./ az építő, vagy a generálkivitelező már megismerte és ezáltal kiszámítható a befektetés költségvonzata.
Az új és korszerű infrastruktúra, a szolgáltatások világszínvonalú rendszere és a zárt, biztonságos szervezeti rendszer azonban kedvező feltételeket biztosíthat a befektető számára akkor is, ha saját maga szeretné a beruházást végigvinni: ehhez ismernie kell a beruházásához szükséges információkat, nekünk pedig képesnek kell lennünk ezeket szolgáltatni.

3., Az ipari park előnyei Az ipari park előnyöket kell, hogy jelentsen Tata városa és térsége kis- és középvállalkozói számára is:
· kedvező feltételeket biztosítson az új, induló vállalkozásoknak,
· tegye egyszerűvé és áttekinthetőbbé az ügyintézést,
· részben vállalja a jogi képviseletet,
· fokozza a gazdasági együttműködést (teremtsen kapcsolatot a park cégei között.

4., Az ipari park cégei

Cég megnevezése

Címe

Fő tevékenysége

Raksped Kft

Tata Barina u.1.

logisztila

Gabler –Mirelta Kft

Tata Barina u.7.

Hűtőpanel gyártás

Danubius Market

Tata Kocsi út 2.

Kereskedelem

Szíjj Vincéné

Tata Kocsi út 2.

kereskedelem

Szíjj Csaba

Tata Kocsi út 2.

kereskedelem

Speedy Gumi

Tata Kocsiút 2.

Gumi keresk.

FTK Építő Kft

Tata Barina u. 9.

építőipar

Tata-Via Kft

Tata Eötvös u.19.

bérbeadás

Fogaskerékgyár Kft

Tata Kocsi út 1.

gépgyártás

Alumechanik Kft

Tata Kocsi út 1.

gépgyártás

Tatai Mezögazd. Rt

Tata Toldi u.19.

halászat

Nova Regnum

Tata Toldi u.19.

kereskedelem

Ecoinox

Tata Kocsi út 1.

 

Hidrofull Kft

Tata Kocsi út 1.

Gép javítás

Suli-köny Kft

Tata Barina u.5.

Könyv keresked.

Gedia Hungária Kft

Tata Ady E. u. 24.

Autó alkatr. gyártás

Barina Kft

Tata Toldi u.19.

ingatforgalmazás

Fix Kft

Tata Faller u.

fuvarozás

Szint- Tata

Tata Barina u. 9.

fuvarozás

TLP Kft

Tata Barina u. 9.

ingatlanforgalmazás

Tom-Ferr Kft

Tata

fémmegmunkálás

5., Emberi erőforrások 
Lakosság és munkavállalók
Lakosság Tatán:  24,272
Lakosság Tata kistérségében:  39,783
Munkaképes lakósság  (Tata kistérség):  26,491
A más településen dolgozók száma, ingázók (Komárom, Tatabánya, Győr, Budapest):  2,500-3,000
Munkanélküliségi ráta Tata:  5,3% 
„Tata kistérséghez” tartozik Tata város és 9 környező község

Regisztrált munkanélküliek száma a tatai kistérségben 2005. október 20-án

 

Nemek szerinti megoszlás
(fő)

 

férfi

527

 

734

 

 

technikum

55

 

gimnázium

128

 

főiskola

65

 

egyetem

26

Regisztrált munkanélküliek száma 2005. szeptemberben

 

Tata

798

 

Az értékesítési terv célja, hogy irányítsa a menedzsmentet és orientálja Tata város vezetését döntéseiben, szem előtt tartva az Ipari Park  fejlesztését.
1.    A marketing terv céljai
Az értékesítési stratégia megalapozza az üzleti tevékenységet, a feladatok teljesítését. Elemei:
*        Szervezeti cél meghatározás 
*        Szervezeti feladatok
*        Szervezeti stratégia
*        Szervezeti portfolió terv
A menedzsment a következő stratégiai értékesítési tervet dolgozta ki:
*        A célok meghatározása a siker érdekében
*          A meghatározó irány felvázolása a döntéshelyzetekre, mind a napi tevékenységet illetően, mind pedig a hosszú távú célokra.

2. Helyzetelemzés

2.1. Célpiac

Az Ipari Park menedzsmentje azokat a beruházókat célozza meg, akik ipari tevékenységet kívánnak folytatni, s amelyeket a 4. pontban tisztázunk. A cég figyelme azokra a magyar vagy külföldi befektetőkre irányul, akik világszínvonalon képesek működni pozitív hatásuk van a térség gazdaságára, és a térségben működő cégekre.

2.2. Az Ipari Park termékportfóliója

Ingatlanok:
  • Ipari terület
  • fejlesztési és bővítési terület
  • infrastruktúrával részben ellátott terület

  • szolgáltatás

  • jövőbeni:

Inkubátorház irodai szolgáltatással
Kisvállalkozói terület

  • Fejlesztés:

  • Infrastruktúra fejlesztése (felújítás, korszerűsítés, bővítés)

  • Építés

  • Általános vállalkozások:

  • Tervezés

  • Alvállalkozás

  • Fővállalkozás

  • Kulcsrakész építés

  • Szolgáltatások

  • Őrzés, védelem

  • Tanácsadás

  • Pályázatok készítése

  • Terület kiválasztás

  • Befektetői tanácsadás

  • Értékesítés, promóció

  • földterület és épületek

  • infrastruktúra

  • szolgáltatások

2.2.1 Ingatlanok

  • A hasznosítás a terület, az épületek bérbeadása és a szolgáltatások értékesítésének egységes rendszerén keresztül történik.

2.2.2. Fejlesztés

  • A fejlesztés alapvetően azt jelenti , hogy a mindenkori befektetői igényekhez alkalmazkodó szolgáltatást kell kialakítani. Ez egy hosszú és lépésről lépésre kivitelezhető folyamat, melyről már a korábban kialakult ipari parkok és inkubátorházak kapcsán rengeteg gyakorlati információ, tapasztalat áll rendelkezésre. A lényeg az, hogy a fejlesztés nem előzi meg a befektetői szándékok egyértelmű megfogalmazását, hanem az infrastruktúra és a szolgáltatások tervezése követi az igényeket, a jogi és menedzsment kérdések rendezettsége ad lehetőséget a további fejlesztésre.

2.2.3. Általános vállalkozás

  • A menedzsment átfogó szolgáltatást nyújt ipari telephelyek alapításához, az ingatlan kialakításától, az infrastruktúra tervezésén és üzembe helyezésén keresztül. A vállalkozók szervezése, az építés tervezése, a fővállalkozás, de szükség esetén pénzügyi tanácsadás és finanszírozás is része az általános vállalkozási tevékenységnek. Nem szabad elzárkózni az emberi erőforrások menedzselésétől sem. Azt kell elérnünk, hogy befektető a park menedzsmentjét bízza meg az ügyei intézésével, a végrehajtással, mert belátja, hogy ezáltal költségkímélő és szakszerű szolgáltatást kap.

2.2.4. Őrzés, védelem

  • Azok, akik ingatlant vásárolnak, vagy bérelnek, hajlandóságot mutatnak az őrző-védő szolgáltatás igénybe vételére, már az építkezés ideje alatt, de később is: a belső őrzés (portaszolgálat) és a terület védelme érdekében. A befektető nem az őrök kiválasztásával és kiképzésével kíván foglalkozni, hanem a saját tevékenységére koncentrál. Ezért fontos az, hogy felkészüljünk a szolgáltatás biztosítására, egy vagy több partner bevonásával.

2.2.5. Tanácsadás

  • A befektetők, bérlők - főként a külföldiek - gyakran nem, vagy csak igen kevés gyakorlati ismerettel rendelkeznek arról, hogy Magyarországon milyen források, támogatások állnak rendelkezésre a befektetők számára. Gyakran már a terület kiválasztás során fontos szempont lehet például, hogy az adott térség kiemelt övezetnek számít-e a támogatások vonatkozásában.

  • A befektetők igénye alapján a menedzsmentnek képesnek kell lennie arra, hogy számára a gazdasági, jogi és emberi erőforrás információt naprakészen és hatékonyan szolgáltassa, a befektető számára “fogyasztható” módon. Szintén feladat az, hogy a rendelkezésre álló források megszerzése érdekében a befektető számára, helyette, a pályázatokat elkészítse.

  • Komoly anyagi áldozatokat is hajlandó vállalni az a cég, amelyik az egyszeri beruházás útvesztőjében partnerre talál, arra a csapatra, amelyik professzionista módon számára levezényli a teljes folyamatot.

2.2.6 Értékesítés, promóció

  • A területek értékesítése érdekében a menedzsment feladata, hogy az ipari park marketingjével és promóciójával foglalkozzon. A marketing stratégia megfogalmazása után ki kell dolgozni a szükséges operatív terveket egyrészt annak érdekében, hogy a parkban már jelen lévő vállalkozások megismerjék az Ipari Park nyújtotta szolgáltatások körét, másrészt azért, hogy a fejlesztési területről minél szélesebb körben legyen elérhető információ a befektetni szándékozók körében.

2.3. Versenyhelyzet

  • Több nagyobb ipartelep található a környéken, melyektől a befektető azt várja, hogy tényleges ipari parki felszereltséggel rendelkezzen, a befektetők számára előkészített területen valósulhatnak meg az ipari beruházások. Környékünkön Tatabánya, Komárom és Bábolna jelent a befektetések esetében konkurenciát. Az tatabányai parkkal összehasonlítva szembetűnő különbség az ottani cégek nagy mérete és a nagy számú alkalmazott. Árban pedig Bábolna jelent kihívást a 3600 Ft/m2-es ajánlati ára miatt.

2.4. Eladási csatornák

  • Az ipari területek eladása a menedzsmentnek feladata oly módon, hogy felhasználja kapcsolatrendszerét, ismeretségét és szerteágazó partnerkapcsolatait.

  • A management rendelkezik a networking minden létező eszközrendszerével: a beruházók széles skáláját, a beszállítókat, a hazai és nemzetközi befektetők közül sokakat ismerünk. Az ingatlanfejlesztőket is mozgósítjuk, ők képezik a leendő csatornák egyikét a területek értékesítésére. A Külügy- a Gazdasági Minisztérium, az ITD Hungary, az ÁPV Rt., a Magyar Ingatlanforgalmazók Szövetsége, az Ipari Parkok Szövetsége és az Amerikai Kereskedelmi Kamara segítségét is igénybe fogjuk venni ahhoz, hogy a befektetőkhöz eljusson a tatai ipari park híre.

3. Erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek

  • Az erősségek és a gyengeségek a szervezet belső, míg a lehetőségek és a veszélyek külső tényezők, melyek meghatározzák, befolyásolják jövőbeni működésünket. A külsők közé tartoznak a makro-környezettel, piaci helyzettel, és a versenytársak működésével kapcsolatos hatások.

  • A SWOT analízist a következő táblázatban foglaltuk össze:

  • Erősségek:

  • -- Jó területi adottságok (a városközpont és az autópálya közelsége)

  • Biztos finanszírozási háttér

  • Kiépített infrastruktúra

  • Kedvező árak, egyéni szolgáltatások ?

  • A menedzsment szakértelme

  • Szabad ipari munkaerő kapacitás (Munkaügyi közp )

  • Gyengeségek:

  • A térségben rendelkezésre álló munkaerő szakmai és nyelvi képzettségének hiányosságai

  • ingázók lojalitása meglévő munkahelyükhöz

  • Lehetőségek:

  • Kapcsolódás a meglévő beruházásokhoz

  • Munkahelyteremtés a szolgáltatásokon keresztül

  • Képzésen keresztül megfelelő munkaerő biztosítása

  • Veszélyek:

  • Az állandóan változó törvények és rendeletek

  • A támogatások hiánya


 

4., A befektetői megkeresések alapja, a közösen kialakított célcsoport

Létrehoztuk az ipari parki betelepülni szándékozók számára a Preferált, Megtűrt és Tiltott tevékenységek listáját: Ennek alapján történik az ipari park számára az akvizíció, a különféle cégek megkeresése annak érdekében, hogy a befektetni szándékozók tudomást szerezzenek a lehetőségekről …Tatán. (Nem tartalmazza az ipari parkba nyilvánvalóan nem sorolható tevékenységeket, pl: beteg-gondozás vagy tengeri hajón történő szállítás).


Az 1-9 lista azokat a tevékenységeket tartalmazza, melyeket az ipari parkba leginkább szeretnénk betelepíteni:

1., Tudományos kutatás, fejlesztés (72),
2., Gyógyszergyártás (21)
3., Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása (26),
4., Élelmiszergyártás (10)
5., Italgyártás (11),
6., Gép, gépi berendezés gyártása (28)

7., Egyéb jármű gyártása (30),
8., Villamos berendezés gyártása (27)

9., Raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység (52)

Az 10-25 lista azokat a tevékenységeket tartalmazza, melyeknek az ipari parkba települését esetenként meg kell fontolni:

10., Bőr, bőrtermék, lábbeli gyártása (15),
11., Bútorgyártás (31)
12., Dohánytermék gyártása (12),
13., Egyéb feldolgozóipari tevékenység (32)
14., Fafeldolgozás (kivéve: bútor), fonottáru gyártása (16),
15., Fémfeldolgozási termék gyártása (25)
16., Gumi-, műanyag termék gyártása (22),
17., Ipari gép, berendezés, eszköz javítása (33)
18., Kiadói tevékenység (58),
19., Közúti jármű gyártása (29)
20., Nagykereskedelem (kivéve: jármű, motorkerékpár) (46),
21., Nemfém ásványi termék gyártása (23)
22., Nyomdai és egyéb sokszorosítási tevékenység (18),
23., Ruházati termék gyártása (14)
24., Textília gyártása (13),
25., Vegyi anyag, termék gyártása (20)

Az 26-34 lista azokat a tevékenységeket tartalmazza, melyeket az ipari parkba nem szeretnénk betelepíteni:

26., Bányászati szolgáltatás (09),
27., Fémalapanyag gyártása (24)
28., Fémtartalmú érc bányászata (07),
29., Gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása (45)
30., Hulladékgazdálkodás (38),
31., Papír, papírtermék gyártása (17)
32., Szénbányászat (05),
33., Szennyeződésmentesítés, egyéb hulladékkezelés (39)
34., Szennyvíz gyűjtése, kezelése (37)