Szálláshely szolgáltatási tevékenység nyilvántartásba vétele
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatását köteles bejelenteni. Amennyiben a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, a szálláshely-szolgáltatót a jegyző 8 napon belül e tényről igazolás megküldésével értesíti és a szálláshely-szolgáltatót nyilvántartásba veszi.
Nem tartozik szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet hatálya alá a nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű ingatlan tartós tartózkodás céljából történő használatba adása lakásbérlet, házbérlet, albérlet vagy ágybérlet keretében.
Amennyiben a szálláshely-szolgáltató vagy a szálláshely adataiban változás történik, haladéktalanul, a tevékenység megszüntetését, a megszűnést követő 8 napon belül be kell jelenteni a hatóságnál.
Szálláshely-üzemeltetési tevékenység csak olyan szálláshelyen folytatható, amely megfelel azon szálláshelytípus szerinti minőségi, műszaki és szolgáltatási követelményeknek, amely tekintetében a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatni kívánják.
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely üzemeltetési tevékenység bejelentését megelőzően, valamint az első minősítést követően háromévente köteles a szálláshely-minősítő szervezet vizsgálatát és értékelését kérni, a szálláshelytípusra vonatkozó követelményekhez igazodó minőségi fokozatba sorolás érdekében, a szálláshely-minősítés során kiállított dokumentumot pedig haladéktalanul köteles megküldeni a jegyzőnek.
A szálláshely-szolgáltató köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) elektronikus úton regisztrálni. A szálláshelyeknek kötelező NTAK kommunikációra képes szálláshely-kezelő szoftvert alkalmazniuk.
A szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, valamint érvényes szálláshely-minősítéssel.
Az NTAK regisztrációval, a szálláshely-kezelő szoftverrel és a szálláshely-minősítési eljárással kapcsolatos további részletes információk elérhetőek az alábbi weboldalakon:
Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület honlapja:
https://www.szallashelyminosites.hu/
Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ honlapja:
Ki jogosult az eljárásra:
Tata városában létesítendő szálláshelyek vonatkozásában a szálláshely-szolgáltató cég, egyéni vállalkozó, magánszemély.
Kérelem benyújtása (helye, ideje módja):
Adószámmal rendelkező magánszemély esetében az adószám megléte szükséges a kérelem benyújtásakor.
A gazdálkodó szervezetek számára az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény, valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet kötelezővé teszi az elektronikus ügyintézést, ezért eljárásaink megindítására cégek, egyéni vállalkozók valamint magánszemélyek számára csak elektronikus úton van lehetőség (ÖNKORMÁNYZATI HIVATALI PORTÁL – https://ohp-20.asp.lgov.hu/kereses) az alábbi módon:
Lépések:
-
Bejelentkezés
-
Szerepkörváltás (cégek, egyéni vállalkozók esetében)
-
Tata település kiválasztása
-
Ügyindítás
-
Eljárás módja kiválasztása
-
Ágazat kiválasztása (ipar-kereskedelem)
-
Ügytípus kiválasztása (szállás)
-
Űrlap keresés elindítása
-
Megfelelő űrlap kiválasztása (online kitöltés)
-
szálláshely nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés
-
Bejelentés tárgya kiválasztani
-
új (tervezett) szálláshely
VAGY
-
változás bejelentése
VAGY
-
szálláshely megszűnésének bejelentése
Kérelemhez csatolandó dokumentumok:
Képviseleti eljárás esetén írásbeli meghatalmazás szükséges.
Nem a kérelmező tulajdonában lévő szálláshely esetében a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó igazoló okiratot vagy annak másolatát a tulajdoni lap kivételével.
Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a szálláshely-szolgáltató – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okiratot.
Közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okiratot.
A szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot.
A szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő dokumentumot.
Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek:
Illetékmentes.
Ügyintézési határidő:
8 nap
Vonatkozó jogszabályok:
– A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet
– A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
– A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
– Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
Szervezeti egység:
Humánszolgáltatási Iroda
Bondor Violetta igazgatási ügyintéző
: 34/588-617