Hat új elektromos autóbusz érkezett városunk helyi közösségi közlekedésébe
November 14-én sajtótájékoztatón jelentették be, hogy megérkezett városunkba a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Busz Programjának támogatásával beszerzett hat darab új, Ikarus 120e típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbusz. A 950 millió forint értékű fejlesztés hozzájárul a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez, mivel csaknem a teljes helyi flotta megújul, évente pedig mintegy 268 tonna széndioxid-kibocsátástól mentesül ezáltal a környezetünk.
Tavaly áprilisban számoltunk be arról, hogy a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a közösségi közlekedés megújítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó Zöld Busz Program keretében egyedi támogatási kérelem benyújtását tette lehetővé a Volánbusz számára környezetkímélő, károsanyagkibocsátás-mentes, elektromos meghajtású járművek beszerzésére, és a kapcsolódó töltő-infrastruktúra kiépítésére 25 ezer fő alatti városok helyi közlekedésében. Ezzel folytatódhatott a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat vármegyeszékhely után ebben az évben hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő járművekkel korszerűsödnek a MÁV-csoport helyi közlekedési szolgáltatásai. A MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz, és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre 3, Hajdúszoboszlóra 1, Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára pedig 6 darab, új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezik. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft.
Kovács Attila, a MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszos műszaki főigazgatója arról tájékoztatott, hogy Tatán a helyi közforgalmú menetrendszerinti személyszállítási feladatok ellátását jelenleg a 2017. január 1-től 2026. december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés alapján biztosítják, 9 autóbuszvonalon. „Büszkék vagyunk rá, hogy a mostani fejlesztésnek köszönhetően csaknem a teljes helyi flotta megújul, és 13,6-ról mindössze 1,9 évre csökken az átlagéletkora. Bízom benne, hogy a tataiak szívesen fogadják az Ikarus 120e típusú buszokat, amelyek segítik városuk levegőminőségének javítását, és vonzóbbá teszik a közösségi közlekedést” – fogalmazott Kovács Attila.
A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos buszok 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képesek megtenni. A járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal biztosítják a színvonalas és biztonságos utazást. Az e-buszok üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített 3 db kétkaros, nagyteljesítményű töltőberendezés biztosítja a Fellner Jakab autóbuszfordulónál.
Az új buszok ünnepélyes átadásán Bencsik János országgyűlési képviselő kiemelte: – Néhány évvel ezelőtt még csak reménykedtünk abban, hogy ez a projekt megvalósulhat, és most nagy öröm, hogy megérkezett a hat új, elektromos meghajtású, hazai gyártású Ikarus busz Tatára. A fejlesztésnek köszönhetően jelentősen csökken a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátása, a helyi flotta pedig nagymértékben fiatalodik. Remélem, hogy egyre többen veszik majd igénybe a korszerű szolgáltatást, és a kedvező árú éves bérletet.
A projekt keretében elsőként forgalomba állt Ikarus 120e típusú autóbuszokat idén március 20-án Keszthelyen, április 23-án Komáromban és június 27-én Hajdúszoboszlón mutatta be a MÁV-csoport. Az e-buszok szeptember végéig összesen 81.568 km-t tettek meg, ezalatt 68.067 kWh energiát használtak fel, amely kedvező, 83,4 kWh/100 km-es átlagfogyasztásnak felel meg. A dízelbuszok kiváltásával az e-buszok hozzávetőlegesen 65 tonna széndioxid-kibocsátástól óvták meg a környezetüket, különösebb meghibásodás nélkül, megbízhatóan működtek. Néhány hete Balatonfüreden is forgalomba állt 3 új jármű, a következő hat pedig most érkezett Tata helyi közlekedésébe, ahol évente várhatóan 346 ezer km-t tesznek majd meg a helyi vonalakon. A zöldbuszok hat, 18-24 év közötti dízelüzemű járművet váltanak ki.
A november 14-i átadón Michl József, Tata polgármestere megköszönte az együttműködést a sikeres pályázat minden közreműködőjének, és kiemelte: – Reméljük, hogy sokan használják majd ezeket a buszokat, melyek kényelmesebbé teszik a közösségi közlekedést, ami egyébként kvázi ingyenes. Bízunk benne, hogy az elektromos autóbuszok forgalomba állítása, és a rendkívül alacsony jegy, illetve bérletárak ösztönözni fogják a tataiakat arra, hogy gyakrabban válasszák a helyi járatú buszokat. Az új elektromos járművek mostantól nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a kormány, a közlekedési vállalat, a gyártó és az önkormányzat összefogásának köszönhetően valóban kényelmes, korszerű körülmények között utazhassanak.
Városunkban továbbra sem változtak a buszmenetjegyek és bérletek árai – a tatai állandó és ideiglenes lakcímmel rendelkezők, a Tatai Kistérség településein élők, és a Tatán munkát vállalók bérletet válthatnak 30 napra 150 forintért, vagy egész évre 1800 forintért, mindkét bérlettel korlátlanul használhatóak a helyi buszjáratok.
A tatai fejlesztés mintegy nettó 950 millió forintból valósult meg, melyből 928 millió forint a támogatás összértéke. Az új buszok tesztje sikeresen lezajlott, így azok november 15-én forgalomba is állnak.































