Nemzetközi mesekonferencián jártak a tatai kisgyermeknevelők

A Csillagsziget Bölcsőde öt kisgyermeknevelője, valamint a tatai óvodák és az önkormányzat képviselői is részt vettek azon a „Mese a világom, világom a mese” című nemzetközi konferencián, melyet a Sepsiszentgyörgyi Bölcsődében rendeztek április első felében.
A Csillagsziget Bölcsőde beszámolója szerint a program alkalmából lehetőség nyílt intézménylátogatásokra is, betekintést nyerhettek a szakdolgozók a román bölcsődei ellátásba, gondozásba-nevelésbe, valamint megtekintették a helyi Pinokkió Óvodát. Az óvodavezető Szilvási Melinda és kollégái 2019-ben már szakmai látogatást tettek Tatán, így ismerősként üdvözölhették egymást a pedagógusok.
A konferenciát Albert Andrea, a Sepsiszentgyörgyi Bölcsőde igazgatója nyitotta meg, kiemelve a mese, mesélés fontosságát, kisgyermekekre gyakorolt pozitív hatásait. Sztakics Éva alpolgármester köszöntőjében visszaemlékezett arra, hogy tíz évvel ezelőtt az óvodákban alakultak bölcsődei csoportok, majd 2022-ben önálló intézményként megalakult a Sepsiszentgyörgyi Bölcsőde, és további bölcsődék építése zajlik jelenleg is a városban. Ehhez szükség van elhivatott, motivált, lelkes, szakmailag felkészült pedagógusokra.
Lehetőség nyílt ’’jó gyakorlatok” bemutatására kiselőadások keretében, melyeket a sepsiszentgyörgyi kisgyermeknevelők, valamint a szászvári, a marosszentgyörgyi és a tatai bölcsőde intézményvezetői tartottak. Ezután tapasztalatokat cseréltek a résztvevők az intézmények sajátosságairól, fő irányvonalairól, a bennük zajló szakmai munkáról, személyi és tárgyi feltételekről, adminisztratív feladatokról. Így alkalom nyílt megismerni a román és a magyarországi bölcsődei ellátás sajátosságait, emellett a jövőbeli kapcsolatépítés is megalapozódott a kötetlen beszélgetések kapcsán.
Kádár Annamária pszichológus mellett az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán oktató Kerekes Valéria, illetve Bodoni Ágnes, az oxfordi Magyar Iskola elnöke előadásokat, műhelyfoglalkozásokat tartott a résztvevőknek. A műhelymunkák alkalmával gyakorlatba ágyazottan interaktív módon kaphattak segítséget a szakemberek ahhoz, hogy hogyan vezessék be a mese világába a kisgyermekeket. Többször megfogalmazódott, hogy a mai gyermekek érdeklődését nagyon nehéz felkelteni, hisz a digitális világ előtérbe kerülésével már egyre kevesebb a családokban az élőszavas mesélés, a kicsik intézménybe kerülésükkor nem tudják a könyveket, játékokat rendeltetésüknek megfelelően használni. Sok-sok türelem, mintanyújtás, a szülőkkel való hatékony partneri kommunikáció szükséges a kisgyermeknevelők (Romániában kisdedóvók) részéről, mely nagy kihívás számukra.
A mese a csoda, a fantázia birodalmát képviseli a kisgyermek életében. A mese erejének a titka tulajdonképpen az, hogy lélektől lélekig tud szállni. A kisgyermeknevelőnek mindig a kisgyermek pillanatnyi pszichés szükségleteihez igazodva kell a mesélés helyzeteit megteremtenie, tartalmát megválasztania. Ehhez kapcsolódik a nevelő gazdag, élményszerű kommunikációja, a nyelvi-tartalmi gazdagsága, a gyermek rezdüléseire való reagálása, annak megfelelő történetalakítása. A pedagógus részéről ez gondos odafigyelést, professzionális látásmódot, valamint rugalmasságot igényel.
A kisgyermeknevelői/kisdedóvói munka egy nem könnyű, de gyönyörű hivatás, melyben kiteljesedve a jövő nemzedékét úgy lehet nevelni, hogy érzelemgazdag, szociális kapcsolatokra nyitott, boldog, motivált felnőttekké váljanak.
(Tatai Csillagsziget Bölcsőde)