Adóhatósági igazolás kiállítása
ÜGY LEÍRÁSA:
Az önkormányzati adóhatóság hatáskörében eljárva, a nyilvántartásában szereplő adatok alapján, a kiállítás napján fennálló állapotnak megfelelő, az adózó által kért és a jogszabályban előírt adattartalommal, az adózó kérelmére az adózás rendjéről szóló az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény és az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet szabályozása alapján állítja ki a hatósági igazolást.
Az általános adóigazolás tartalmazza az adózónak az igazolás kiadásának napján vagy az igazolás kiadása iránti kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál fennálló adótartozását, a behajthatatlanság címén nyilvántartott, de el nem évült tartozást, a kiállítás napjáig előírt valamely adónemre vonatkozó adatbejelentési, bevallási és adófizetési kötelezettség elmulasztását, ide nem értve azt, ha az adóhatóság által lefolytatott ellenőrzés a mulasztást feltárta, és az adózó a végleges megállapítások alapján keletkezett fizetési kötelezettségét teljesítette, a végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozásokat.
A nemleges adóigazolás igazolja, hogy az adózónak az igazolás kiállításának napján vagy az igazolás iránti kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál nyilvántartott tartozása, valamint végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozása nincs.
KI JOGOSULT AZ ELJÁRÁSRA:
Kérelem alapján indul az eljárás, amelynek benyújtására jogosult
- a természetes személy és
- a nem természetes személy adózó.
KÉRELEM BENYÚJTÁSA (helye, ideje, módja):
Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.
Az adóhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot azzal az adózóval, aki (amely) az Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles. A gazdálkodók, illetve az egyéni vállalkozók elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek. Az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, valamint az Eüsztv. szerinti jogi képviselővel, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben, illetve nem jogi képviselői minőségében jár el.
A kérelem benyújtható:
- az Önkormányzati Hivatali Portálon: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
- ePapíron, elektronikus formában: https://epapir.gov.hu/,valamint
- levélben, illetve személyesen az ügyfélszolgálaton.
KÉRELEMHEZ CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK:
Kérelem, (amely tartalmazza a kérelmező nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, lakcímét, adószámát, adóazonosító jelét, a kérelem célját).
ELJÁRÁSI ILLETÉKEK, FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK:
Az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott adóhatósági igazolások kiállítása az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény, 2. mellékletének VI. pontjának 4. alpontjában foglaltak alapján illetékmentes.
ÜGYINTÉZÉSI HATÁRIDŐ:
Az adóhatósági igazolás kiállítására irányuló kérelmet a kérelem beérkezésétől számított 6 napon belül kell az adóhatóságnak teljesíteni.
JOGORVOSLATI LEHETŐSÉG:
Az adóhatósági igazolás hatósági bizonyítványnak minősül, amelyet határozatnak kell tekinteni. A határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Komárom- Esztergom Megyei Kormányhivatalhoz címzett, de a Tatai Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjéhez benyújtandó illetékköteles fellebbezéssel élhet. Az illeték mértéke a vitatott összeg minden megkezdett 10 000 Ft-ja után 400 Ft, de legalább 5 000 Ft, legfeljebb 500 000 Ft. Ha a fellebbezés tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg, a fellebbezés illetéke 5 000 forint.
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK:
- az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény;
- az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet;
- az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény;
- az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény;
- az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény.
ÜGYFÉL JOGAI, KÖTELEZETTSÉGEI:
Adózó jogosult:
– adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);
– ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;
– elektronikus úton történő kapcsolattartásra;
– igazolási kérelem előterjesztésére;
– eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;
– megfelelő képviseletről gondoskodni;
– kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;
– fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni.
Adózó köteles:
– az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adómegállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;
– adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változásbejelentést tenni;
– ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;
– adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;
elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre.
SZERVEZETI EGYSÉG, ÜGYINTÉZŐ ELÉRHETŐSÉGE (név, e-mail, telefon, iroda)
Adó- és pénzügyi Iroda
Laczóné Török Krisztina
irodavezető helyettes
Fsz. / 7. iroda
Tel.: +36 34 588-647
E-mail: laczone.krisztina@tata.hu