Adótúlfizetés visszaigénylése
Adótúlfizetés visszaigénylése
ÜGY LEÍRÁSA:
Azokban az esetekben, mikor az adózó fizetési kötelezettségénél nagyobb összegű adót fizet, fizetett be, illetve visszamenőlegesen adójóváírásra, törlésre került sor, esetleg téves befizetést teljesített, túlfizetése keletkezik az adott számlán. Ha az adózónak az önkormányzatnál az adott számlán adótartozása nem áll fenn és bejelentési/bevallási/adatbejelentési kötelezettségeinek eleget tett, rendelkezhet a fennmaradó összeg visszatérítéséről vagy más önkormányzatnál vezetett adószámlájára történő átvezetéséről (pl.: más adónemben később esedékes kötelezettségére). Tartozás fennállása esetén a túlfizetés nem igényelhető vissza, a tartozás erejéig kell elszámolni és átutalni az adott számlára, azaz az adóhatóságnál nyilvántartott adótartozás vagy tartozás összegét – nettó módon számítva – csökkenteni kell az ugyanazon adóhatóságnál nyilvántartott túlfizetés összegével. Az adóvisszaigénylést vagy az átvezetést az önkormányzati adóhatóságnál erre a célra rendszeresített nyomtatványokon teheti meg az adózó. A túlfizetés visszaigénylésének feltétele az adózó nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy más adóhatóságnál (NAV) nem áll fenn köztartozása. Köztartozás fennállása esetén az adózó részére nem teljesíthető a kiutalás. A túlfizetés kiutalását a magánszemély adózó kérheti bankszámlájára vagy lakcímére. Gazdálkodó szervezetek részére csak a bejelentett bankszámlájukra teljesíthető a kiutalás. Rendelkezés hiányában az adóhatóság a túlfizetést a később esedékes adó kiegyenlítésére számolja el. Az adóhatóság a fennmaradó összeget csak akkor térítheti vissza, ha a befizetőnek nincs általa nyilvántartott, adók módjára behajtandó köztartozása.
KI JOGOSULT AZ ELJÁRÁSRA:
Kérelem alapján indul az eljárás, amelynek benyújtására jogosult
- a természetes személy és
- a nem természetes személy adózó.
KÉRELEM BENYÚJTÁSA (helye, ideje, módja):
Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.
Az adóhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot azzal az adózóval, aki (amely) az Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles. A gazdálkodók, illetve az egyéni vállalkozók elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek. Az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, valamint az Eüsztv. szerinti jogi képviselővel, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben, illetve nem jogi képviselői minőségében jár el.
A kérelem benyújtható:
- az Önkormányzati Hivatali Portálon: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
- ePapíron, elektronikus formában: https://epapir.gov.hu/,valamint
- levélben, illetve személyesen az ügyfélszolgálaton.
KÉRELEMHEZ CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK:
Kérelem, (amely tartalmazza a kérelmező nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, lakcímét, adószámát, adóazonosító jelét, a kérelem célját).
ELJÁRÁSI ILLETÉKEK, FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK:
A túlfizetéssel kapcsolatos eljárás az ügyfél/adózó számára díj-, illeték- és költségmentes.
ÜGYINTÉZÉSI HATÁRIDŐ:
A túlfizetést az igény (bevallás) beérkezésének napjától, de legkorábban az esedékességtől számított 30 napon belül kell kiutalni, az eljárás illetékmentes.
JOGORVOSLATI LEHETŐSÉG:
–
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK:
- az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény;
- az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet;
- az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény;
- az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény.
ÜGYFÉL JOGAI, KÖTELEZETTSÉGEI:
Adózó jogosult:
– adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);
– ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;
– elektronikus úton történő kapcsolattartásra;
– igazolási kérelem előterjesztésére;
– eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;
– megfelelő képviseletről gondoskodni;
– kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;
– fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni.
Adózó köteles:
– az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adómegállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;
– adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változásbejelentést tenni;
– ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;
– adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;
elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre.
SZERVEZETI EGYSÉG, ÜGYINTÉZŐ ELÉRHETŐSÉGE (név, e-mail, telefon, iroda)
Adó- és pénzügyi Iroda
Schór Edina
adóügyi ügyintéző
Fsz. / 10. iroda
Tel.: +36 34 588-618
E-mail: schor.edina@tata.hu