Előrehozott adófizetés
ÜGY LEÍRÁSA:
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 41/A. §-a alapján az adóalany a jövőben esedékessé váló adójára tekintettel előrehozott adót – önálló adónemként – fizethet. Az előrehozott adóról annak megfizetésével egyidejűleg bevallást kell benyújtani. Az adóbevallásban az adóalany megjelölheti, hogy az adóhatóság az előrehozott adóját melyik jövőben esedékessé váló adófizetési kötelezettségébe számítsa be. Ilyen rendelkezés hiányában az előrehozott adót – vagy, ha az adóalany rendelkezésében megjelölt adó kisebb, mint az előrehozott adó összege, akkor az előrehozott adó még be nem számított összegét – az adóhatóságnál nyilvántartott adófizetési kötelezettség összegébe, az esedékesség sorrendjében kell beszámítani, legfeljebb az adófizetési kötelezettség erejéig. Az előrehozott adó bevallása önellenőrzéssel nem helyesbíthető. Idegenforgalmi adóban előre hozott adófizetés nem teljesíthető.
KI JOGOSULT AZ ELJÁRÁSRA:
Azon adóalany – természetes és nem természetes személy –, akinek az önkormányzati adóhatóságnál nyilvántartott adója van.
KÉRELEM BENYÚJTÁSA (helye, ideje, módja):
Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.
Az adóhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot azzal az adózóval, aki (amely) az Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles. A gazdálkodók, illetve az egyéni vállalkozók elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek. Az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, valamint az Eüsztv. szerinti jogi képviselővel, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben, illetve nem jogi képviselői minőségében jár el.
Az adatbejelentés benyújtható:
- az Önkormányzati Hivatali Portálon: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
- ePapíron, elektronikus formában: https://epapir.gov.hu/,valamint
- levélben, illetve személyesen az ügyfélszolgálaton.
KÉRELEMHEZ CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK:
ELJÁRÁSI ILLETÉKEK, FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK:
Az adóztatás és az adóigazgatási eljárás költségeit az önkormányzat viseli. Az adatbejelentés az ügyfél/adózó számára díj-, illeték- és költségmentes.
ÜGYINTÉZÉSI HATÁRIDŐ:
Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő 30 nap. Az ügyintézési határidő a bevallásnak az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik.
JOGORVOSLATI LEHETŐSÉG:
Az előrehozott adó önadózáson alapuló adónem, így a bevallással kapcsolatos döntés (határozat) – az adókötelezettség határidőben és megfelelően történő teljesítése esetén – nem készül. Az adózó – a törvényi előírásoknak megfelelően – folyószámla levélben értesül az aktuális egyenlegéről.
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK:
- a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény;
- az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény;
- az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet;
- az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény;
- az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény;
ÜGYFÉL JOGAI, KÖTELEZETTSÉGEI:
Adózó jogosult:
– adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);
– ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;
– elektronikus úton történő kapcsolattartásra;
– igazolási kérelem előterjesztésére;
– eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;
– megfelelő képviseletről gondoskodni;
– kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;
– fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni.
Adózó köteles:
– az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adómegállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;
– adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változásbejelentést tenni;
– ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;
– adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;
elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre.
SZERVEZETI EGYSÉG, ÜGYINTÉZŐ ELÉRHETŐSÉGE (név, e-mail, telefon, iroda)
Adó- és pénzügyi Iroda
Schór Edina
adóügyi ügyintéző
Fsz. / 10. iroda
Tel.: +36 34 588-618
E-mail: schor.edina@tata.hu