Születési családi és utónév megváltoztatása
ÜGY LEÍRÁSA
A születési név az a név, mely az érintettet a születési anyakönyvi bejegyzése alapján megilleti. Magyar állampolgár születési neve családi és utónévből áll. A családi név egy vagy kéttagú lehet. A kéttagú családi nevet kötőjel köti össze. Anyakönyvezni egy vagy két utónevet lehet.
Magyar állampolgár születési családi és utónevének megváltoztatását – kérelmére – a központi anyakönyvi szerv engedélyezheti.
Szülő családi nevének megváltoztatása kiterjed családi nevét viselő kiskorú gyermekére is. Ha házastárs változtat nevet, és azt a nevet a másik házastárs valamilyen formában viseli, a névváltoztatás rá is kiterjed.
Magyartalanul képzett név, történelmi név, régies írásmóddal írott családi név engedélyezése – különös méltánylást érdemlő körülményt kivéve – nem lehetséges.
Amennyiben a névváltozással érintett anyakönyvi esemény külföldön történt a névváltoztatás feltétele a hazai anyakönyvezés.
Csak különös méltánylást érdemlő okból engedélyezhető újabb névváltoztatás az előző névváltoztatás hatályba lépésétől számított 5 éven belül.
KI JOGOSULT AZ ELJÁRÁSRA
A név megváltoztatása iránti kérelmet személyesen kell benyújtani bármely anyakönyvvezetőnél.
A külföldön élő magyar állampolgár a kérelmét bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél is előterjesztheti.
Kiskorú gyermek névváltoztatását törvényes képviselője, cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló személy kérelmét a gondnok terjesztheti elő. Kiskorú gyermek esetében, akkor is kell mindkét szülő hozzájárulása a név megváltoztatásához, ha a szülők elváltak (A két szülő együtt, személyesen nyújthatja be a kérelmet). Ettől csak abban az esetben lehet eltérni, ha valamelyik szülő felügyeleti jogát megvonták és ezt jogerős bírósági határozat igazolja. 14. életévét betöltött kiskorú esetén az ő hozzájárulása (személyes aláírása az anyakönyvvezető előtt) is szükséges.
KÉRELEM BENYÚJTÁSA (HELYE, IDEJE MÓDJA)
Módja: Személyesen
Ügyintézés helye: 2890 Tata, Kossuth tér 1.
Ideje:
Ügyfélfogadás
hétfő: 08.00 – 12.00 és 13.00-16:00
szerda:13.00 – 15.30
péntek: 8.00 – 12.00
KÉRELEMHEZ CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK
Az érintett fél személyazonosító okmánya, lakcímkártyája
születési anyakönyvi kivonata.
Ha házas, a házassági anyakönyvi kivonata.
Kiskorú gyermekének, gyermekeinek születési anyakönyvi kivonata.
Az igazgatási szolgáltatási díj átutalása megtörténtének igazolására szolgáló banki visszaigazolás másolata.
ELJÁRÁSI ILLETÉKEK, FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK
A születési név megváltoztatására irányuló kérelem esetén – függetlenül attól, hogy hányadik alkalommal kéri a névváltoztatást – 10.000,- Ft összegű igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni Budapest Főváros Kormányhivatala által megjelölt számlára az alábbiak szerint.
Átutalás összege: 10.000. Ft
Számlaszám: 10023002-00299592-00000000
Kedvezményezett neve: Budapest Főváros Kormányhivatala
Közlemény: a névváltoztatással érintett személy házassági és születési nevének feltüntetése (kiskorú vagy gondnokolt esetén is minden estben a névváltoztatással érintett személy nevét szükséges feltüntetni, nem pedig a befizetést teljesítő személyét)
Az átutalás megtörténtének igazolására szolgáló banki visszaigazolás másolatát a névváltoztatási kérelemhez csatolni szükséges.
JOGORVOSLATI LEHETŐSÉG
Az anyakönyvi eljárásban nincs helye fellebbezésnek.
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény;
429/2017. (XII.20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól;
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény;
ÜGYFÉL JOGAI, KÖTELEZETTSÉGEI
Az ügyfél joga, hogy
- kérelmet nyújtson be,
- kérelmével a tárgyában hozott döntés véglegessé válásáig rendelkezzen, a kérelmet visszavonja,
- ügyében személyesen eljárjon, vagy – ha törvény nem írja elő az ügyfél személyes eljárását – helyette törvényes képviselője, vagy az általa, illetve törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá az ügyfél és képviselője együtt járjon el,
- az eljárás bármely szakaszában és annak befejezését követően is betekinthet az eljárás során keletkezett iratba, azokról a jogosult másolatot, kivonatot készíthet vagy – kormányrendeletben meghatározott költségtérítés ellenében – másolatot kérhet,
- az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje,
- bizonyítási eljárást indítványozzon,
- igazolási kérelmet terjesszen elő,
- jogorvoslattal éljen,
- az eljárás során jogairól és kötelezettségeiről tájékoztatást kapjon.
Az ügyfél kötelessége, hogy
- az idézésnek eleget tegyen,
- a hiánypótlási felhívásnak eleget tegyen,
- az eljárás során jóhiszeműen járjon el,
- az eljárás során együttműködjön a hatósággal, a többi résztvevővel.
SZERVEZETI EGYSÉG, ÜGYINTÉZŐ
Humánszolgáltatási Iroda
Herczog Alexandra anyakönyvvezető
Tel.: 34/588-642